Bygdegården

Bygdegården 1992. Foto: Lennart Sehlin

Övre Vojmådalens bygdeförening bygdegård är belägen i Henriksfjäll, som ligger alldeles intill Kittelfjäll.

Ganska snart efter föreningens bildande uppkom behovet av en samlingslokal. Efter långa diskussioner om placeringen kunde föreningen förvärva den nuvarande tomten i Henriksfjäll. Ungefär samtidigt fick föreningen möjlighet att köpa ett timmerhus i Avasjö nära Åsele. Huset monterades ner av bybor och fraktades till Henriksfjäll. Med hjälp av bidrag och med stora satsningar från bybor byggdes huset upp igen och fick sitt nuvarande utseende.

Den som vill hyra bygdegården för fester, sammanträden etc kan vända sig till Margit Bovinder (se under Kontakt i balken ovan). Det går även att hyra duschen och bastun på övervåningen.

Bygdegården i dag. Foto: Jan Thomasson